A Levegő Munkacsoport szerint az autómegosztás oldhatja meg a városi közlekedés problémáit

A Levegő Munkacsoport a megoldandó problémák között a légszennyezést, a túlzott forgalmat és a parkolási gondokat jelölte meg, amelyek mindegyikére megoldást nyújthat az autómegosztás elterjedése.

Az egyesület tanulmánya rámutat, hogy az a 20. századi szemlélet, amely az autót a szabadság kiteljesedésének tekinteni: a mindennapi élethez szükséges mobilitás épp a forgalomtól leginkább szenvedő nagyvárosokban váltható ki kerékpárral, tömegközlekedéssel vagy gyalogos közlekedéssel.
Lehetséges megoldásként az autómegosztást vagy más néven a közautózást javasolják a fenntarthatatlan egyéni autóhasználat kiváltására. Ennek ésszerűsége mellett szól például, hogy most többségében a gépkocsik élettartamuk 95 százalékában kihasználatlanok, a parkoló autók óriási holt tőkét jelentenek.
Az idézett kutatások egyike szerint egy megosztott használatban működő jármű átlagosan 6-8 autót válthat ki. A közös járműhasználat a háztartások kiadásait is mérsékelheti, ezért – egy amerikai felmérés szerint – a közautózást használók, főleg a fiatal családosok a gazdaságosságot tartják az autómegosztás legfőbb előnyének – olvasható a tanulmányban.
A Levegő Munkacsoport az elektromos motorok terjedésnél is az autómegosztás jelentőségét hangsúlyozza, mivel a villanyhajtású autók csak a légszennyezést mérséklik, a forgalmi és a parkolási gondokat nem. Utóbbiakat csak a gépkocsik számának csökkentésével lehet megoldani, ezért az egyesület szerint csak a taxiként működő vagy a tömegközlekedésben részt vevő elektromos járműveket kellene támogatni. Hozzátették egyúttal, hogy a szemléletformáláson túl az önkormányzatok segítségére is szükség van: a közösségi használatú autók számára ugyanúgy ingyenes parkolást kell biztosítani, mint a saját használatban lévőkre.

Hozzászólás írása